C.Superior

Filosofia del llenguatge
"PIMI"

Què fem a Filosofia?
La història de PIMI és ser el punt de partida de les discussions dels alumnes. Però a  vegades també pot ser una pel·lícula,  o un quadre. L’espai,  sol ser l’aula, asseguts en semicercle, per fomentar una comunicació eficaç, on cadascú pugui veure i escoltar als altres. Cal uns requisit previs: escoltar atentament, no interrompre als altres ni mostrar-se dominant, respectar-se els uns als altres i no ridiculitzar a ningú.
Durant aquestes sessions s’anima als alumnes a plantejar-se preguntes, a expressar opinions, a escoltar els seus companys i companyes, a explorar els seus sentiments, a debatre entre ells, a buscar respostes, solucions...  Se’ls incita a que pensin lògica, crítica i creativament, que raonin i reflexionin i que discuteixin amb una actitud oberta. Se’ls incentiva perquè busquin raons a favor de les seves idees, que estableixin distincions i connexions, que construeixin arguments i desenvolupin hipòtesis i analogies.
En definitiva,  es pretén  estimular les habilitats del pensament.
Se’ls dóna l’oportunitat perquè a través d’una discussió dialògica i cooperativa, puguin desenvolupar un pensament crític, des del respecte per les intervencions i opinions dels altres. Els alumnes col·laboren, no amb l’objectiu d’arribar a la unanimitat ja que el desacord i la divergència d’opinions són normals i esperats, evitant les respostes i  preguntes tancades, al contrari, s’espera la imaginació i la curiositat, creant les condicions lingüístiques per a expressar-ho.  Les comparacions, els símils i les metàfores ens porten a ampliar l’expressió de la llengua.
Aquest programa ens permet cultivar les arts del raonament, de la lectura i del llenguatge. Parteix fonamentalment de la literatura, tot i que també intervenen altres llenguatges com són el del cinema i la pintura. Són altres mitjans que pretenen igualment aguditzar les habilitats de pensament i ajudar-los a que puguin pensar filosòficament sobre les idees que sorgeixen.
També persegueix la finalitat social d’ensenyar processos de presa de decisions democràtiques.