E.Infantil


JUGUEM A PENSAR

Per què fer filosofia a l’Educació infantil?
Aprendre a pensar, una cosa que d’entrada sembla fàcil, no ho és, per això és important treballar-ho des de ben petits. Treballem diferents habilitats de pensament per fer conscients als nens del seu propi procés de pensament, perquè siguin autònoms, pensin per ells mateixos, vegin punts de vista diferents al seu i, de mica en mica es vagin formant una opinió.
La finalitat no és convertir els infants en petits o grans filòsofs, sinó que tinguin elements per prendre decisions, que prevegin les conseqüències de les seves accions i procurar que siguin més reflexius, considerats i raonables.

            Com treballem la filosofia?
La filosofia la treballem una sessió a la setmana. Una sessió que segueix uns rituals d’ambientació, desenvolupament de l’activitat i autoavaluació.
És un moment de tranquil·litat, reflexió i d’escoltar als altres. En aquestes sessions nosaltres només fem de conductores, ells encarrilen el tren. Intentem parlar poc, i fer preguntes obertes com ara “tothom hi està d’acord amb el que ha dit en Gerard?”, “a tu què et sembla Carla?”... 


L’ambientació varia segons els cursos: amb el personatge d’en Filo (P3), abaixant les persianes, on l’aula es queda enfosquida i enmig de la rotllana encenem una espelma (P4), o bé posant-nos el barret de pensar (P5).




Ens posem d'acord amb unes normes pel bon funcionament de l'activitat, perquè tots poguem participar. Aquestes normes les tenim presents al iniciar cada sessió, les recordem i potser les podem anar ampliant.


Les activitats que es treballen es distribueixen en diferents blocs:
-          Jocs i activitats lúdiques
-          Contes
-          Art: pintura

L’autoavaluació la fa cada nen/a a partir de diferents materials proposats per la mestra i que varien en funció del tipus d’activitat que hem fet (amb cares contentes o tristes, colors clars o foscos, ulls oberts o tancats, imatges de fotos, etc.)

En definitiva, de pensar, bé o malament, ja ho fem. Del que es tracta és d’aprendre a pensar  millor.